دانش آموزان عزیز،!
هنرستان غیردولتی نوآوران چابهار(مجتمع آموزشی نوآوران)
مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی نوآوران شهرستان چابهار
درباره وبلاگ


مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی نوآوران چابهار دردوره آمادگی و ابتدایی ومتوسطه نظری دوره اول و دوم(روزانه ) وهنرستان (شاخه کاردانش) فعالیت دارد، موسس مجتمع مهندس سیامک جهانتیغ و مدیریت مجتمع بر عهده مهندس سعید جهانتیغ (نماینده موسس) می باشد. آدرس :گلشهر بلوار علي ابن ابيطالب(ع) نبش خ خاور نلفن دبستان:35335826-054 تلفن هنرستان:35333405-054
آخرین مطالب
نويسندگان
20 / 1برچسب:, :: 9:32 :: نويسنده : کسری

موفقیت در امور تحصیل   نیاز به مهارتهای مهمی دارد و بنابراین می طلبد که برای استحکام گامهای موفقیت خود را به این مهارتها تجهیز نمائید

اولین مهارت تحصیلی، مهارت برنامه ریزیست....بنابراین توضیح می دهیم که برنامه ریزی چیست؟

-برنامه ریزی فعالیتی است كه هدف از آن ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار است و نیز طرح و نقشه ایست كه ما را به هدف  یا هدفهای مان می رساند.

- همچنین برنامه ریزی روشی است كه طی آن از منابع و امكانات موجود برای رسیدن به اهدافمان استفداه می كنیم.به عبارت بهتر ،برنامه ریزی فعالیتی مستمر و منطقی است كه در آن هم مقصد و هم بهترین راه رسیدن به هدف تبیین شده است.

فواید برنامه ریزی مطلوب چیست؟

اگر بتوانید در زندگی تحصیلی خویش از یك برنامه ریزی مناسب پیروی كنید و امور تحصیلی و روزمره ی خود را در قالب برنامه ای از پیش تعیین شده تعریف نمایید،نه تنها موفقیت تحصیلی شما بلكه به روشهایی دسترسی پیدا می كنید كه می تواند ابعاد دیگر شخصی و اجتماعی زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و ضریب آرامش و پیشرفت شما را در سایر عرصه ها ارتقابخشد.این اثرات و نتایج سودمند عبارت اند از:

1-برنامه ریزی روشی مناسب برای پاسخ به نیازهای شماست:

نیازها با توجه به زمانی كه در آن زندگی می گنیم و در هریك از مراحل رشد متافوتند و برای ارضاء نیازها با توجه به اهمیت مرحله ی زندگی باید برنامه ریزی كنیم.به طور مثال امروز، نیازاصلی شما به عنوان یك نوجوان و دانش آموز ،موفقیت تحصیلی است . بنابراین برنامه ریزی به شما كمك می كند تا بهتر و سریعتر به هدفتان برسید. اما فردا ممكن است نیاز دیگری داشته باشید و اهداف دیگری را دنبال كنیدكه با رعایت اصول در برنامه ریزی می توانید هریك از اهدافتان را در زمان خودش و به بهترین وجه بر آورده نمایید.

2-برنامه ریزی تمركز حواس را افزایش میدهد:

وقتی برنامه ریزی ندارید افكارتان روی همه ی درسهای روز بعد هست. و این باعث عدم تمركز حواس برای مطالعه ی كتابی كه در حال حاضر در دست دارید می شود و باعث می شود درس را چندین بار بخوانید اما چون دقت ندارید یاد نمی گیرید. زیرا به دلیل عدم تمركز حواس و دقت ،اصلا اطلاعات وارد حافظه شما نشده اند.. برنامه ریزی به  شما كمك می كند تا افكارتان را منظم كنید،آنها را اولویت بندی كرده و نحوه ی رسیدن به آن اهداف و مقدار زمانی را كه قراراست به آن اختصاص دهید .مشخص نمایید.بنابراین وقتی شما برنامه ریزی می كنید ،یعنی ذهن شلوغ خود را مرتب می كنید و به این ترتیب یك گام مهم در مسیر موفقیت تحصیلی خود بر می دارید.

3- برنامه ریزی باعث كاهش اضطراب و فشار روانی می شود.

اگر مابا برنامه ریزی پیش برویم دیگر دلیلی نداردكه نگران و مضطرب معمولا توانایی و آموخته های خود را از دست می دهد.

4-برنامه ریزی اراده و قدرت تصمیم گیری فرد را تقویت می کند.

برنامه ریزی حاصل تلاش و مقومت و نتیجه ی فعل خواستن است اگر از اراده ی قوی برخوردار نباشیم و نتوانیم در برابر عوامل تهدیدی كننده و تقاضاهای و خواسته های وسوسه بر انگیز مقومت كنیم به جرات می توان گفت كه موفق نمی شویم

5-برنامه ریزی موجب خوشبینی به آینده و امیدواری می شود.

6- برنامه ریزی باعث خود نظم بخشی در افراد می شود.

از آنجایی که یكی از وی‍ژگی های مهم، انسان نظم است، انسان منظم كسی است كه برنامه داشته باشد . به عبارت بهتر نظم و انضباط میوه ی شیرین برنامه ریزی است.  بنابراین برای موفقیت در هركاری باید زمان و مكان  خاصی در نظر بگیریم.

7- برنامه ریزی کردن باعث آسان شدن خودارزیابی در انسان می شو د:

خود ارزیابی یعنی كمی ایستادن و بررسی كاری كه انجام داده ایم . این مهارت به ما كمك می كند تا به موقع به محاسن و مشكلات و فعالیتی كه انجام داده ایم   پی ببریم.!

8-برنامه ریزی مدیریت زمان را در پی دارد:

یادمان باشد هر وقت و زمان در زندگی مان محدود و برگشت ناپذیر است لذا ما برای استفاده ی درست از زمان ناگزیر به برنامه ریزی هستیم زیرا اگر برای اوقات روزانه ی خود برنامه ای نداشته باشیم به طور غیر مستقیم پذیرفته ایم كه « هر چه پیش آید خوش آید» بنا براین نداشتن برنامه و اتلاف وقت ارمغان این بی توجهی است !

موفق باشید

 


پیوندهای روزانه
پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 85
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 35808
تعداد مطالب : 246
تعداد نظرات : 84
تعداد آنلاین : 2



معلمی شغل انبیاست.